вторник, 23 декабря 2014 г.

Тема. Крохмаль. Будова крохмалю. Хімічні властивості: гідроліз, реакція з йодом.
Мета: розширити знання учнів про високомолекулярні органічні сполуки, їх поширення у природі, будову та властивості на прикладі природного полімеру – крохмалю; ознайомити з хімічними властивостями крохмалю: реакцією гідролізу; вивчити якісну реакцію на крохмаль; розкрити зв'язок між властивостями, будовою й застосуванням крохмалю; розвивати навички складати рівняння реакцій за участі органічних речовин.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютерна презентація, зошити для лабораторних і практичних робіт, обладнання та реактиви для проведення дослідів.
Демонстрація № 25. Гідроліз крохмалю.
Лабораторний дослід  № 15. Відношення крохмалю до води .
Лабораторний дослід  № 16. Взаємодія крохмалю з йодом.
                                                           Девіз уроку:  Те, що я чую, я забуваю.
                                                                                    Те, що я бачу, я пам’ятаю.
                                                                                    Те, що я роблю, я розумію.
                                                                                                                (Комфуцій)
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
 Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Інтерактивний метод «Мозкова атака»
1.     Що таке вуглеводи ?
2.     Яке походження  слова вуглеводи ?
3.     Як класифікують вуглеводи?
4.     Які речовини належать до моносахаридів?
5.     Яка молекулярна формула глюкози ?
6.     Які речовини називають дисахаридами?
7.     Які речовини належать до дисахаридів ?
8.     Яка молекулярна формула сахарози ?
9.     Які речовини належать до полісахаридів ?
10. Що спільного і відмінного у сахарозу, лактози, мальтози ?                                                                                        
ІV. Мотивація навчальної діяльності
1.     Слово вчителя
  Серед усіх органічних речовин, які є в природі, найбільше (за масою) полісахаридів. Полісахаридами називають вуглеводи, молекули яких складаються із багатьох залишків молекул моносахаридів. Загальна формула цих полісахаридів – (С 6Н10О5 ) n. Найважливішими полісахаридами є крохмаль і целюлоза.
2.     Повідомлення теми і мети уроку
ІV Вивчення нового матеріалу
1.     Склад і будова крохмалю.
  Крохмаль є сумішшю двох полісахаридів – амілози і амілопектину побудованих із залишків циклічної d - глюкози. Амілаза  (внутрішня частина крохмального зерна) – 10 – 20 % . Амілопектин (оболонка крохмального зерна ) – 80 – 90%. Ланцюги амілози включає 200 – 1000 залишків d – глюкози (середня молекулярна маса -160000) і має нерозгалужену будову. Амілопектин складається з розгалужених молекул, молекулярна маса яких досягає 1 – 6 млн.
2.     Фізичні властивості крохмалю
  Крохмаль порошок білого кольору, не має запаху і смаку, не розчиняється в холодній воді, а в теплій утворює колоїдний розчин (крохмальний клейстер).
3.     Хімічні властивості крохмалю
1)    При нагріванні крохмаль, на відміну від сахарози, не плавиться, а розкладається. Цей складний процес завершується обвуглюванням речовини.
2)    Гідроліз крохмалю
  Під дією ферментів або при нагріванні з розбавленими органічними кислотами відбувається гідроліз крохмалю.
Демонстрація № 25. Гідроліз крохмалю.
6Н10О5) n  + n Н2О =  n С6Н12О6
  Крохмаль потрапляє в організми людини і тварини з їжею. Його гідроліз розпочинається в ротовій порожнини (за участі ферментів) і завершується в кислотному середовищі шлунка. Гідроліз крохмалю відбувається в кілька стадій: крохмаль → декстрини → мальтоза →d -глюкоза. Декстрини мають менші молекулярні маси, ніж крохмаль, добре розчиняються у воді й тому легке засвоюються організмом. Вони утворюються при смаженні картоплі. Суміш продуктів гідролізу крохмалю – декстринів, мальтози і глюкози  називають патокою.
3)    Реакція з йодом .
  Інструктаж з техніки безпеки
Лабораторний дослід  № 15. Відношення крохмалю до води .
Лабораторний дослід  № 16. Взаємодія крохмалю з йодом.
  Повідомлення учнів.
Ø Крохмаль у природі.
Ø Добування крохмалю.
Ø Застосування крохмалю.    
V.  Закріплення знань
1.     Гра «Віру не віру»
·        Картопля за температури 1-2 0С набуває солодкого смаку.
·        Крохмаль як і глюкоза є альдегідоспиртом.
·        Причина блиску та «хрусткості» накрохмаленої й випрасуваної білизни та рум’яних булочок одна і та сама.
·        За своїми хімічними властивостями крохмаль подібний до глюкози.
·        Якщо довго жувати шматок хліба, ви відчуєте солодкий смак .
·        Борошняний смак насіння під час проростання змінюється на солодкий.
·        Молекули крохмалю здатні перетворюватися на відкриті форми .
·       Крохмаль входить до таких продуктів харчування як майонез, кечуп., ковбаса.
·       У промисловості гідроліз крохмалю здійснюється нагріванням з розведеною сульфатною кислотою. Після закінчення додають крейду.
2. Продовжити  речення.
1)    Крохмаль належить до …
2)    Крохмаль утворений залишками …
3)    Крохмаль у холодній воді …
4)    Кінцевим продуктом гідролізу крохмалю є …
5)    Якісною реакцією на крохмаль є …
6)    Найбільше крохмалю міститься в …
7)    Значення n у молекулі крохмалю становить …
3.Здійсніть перетворення:
  Крохмаль → глюкоза → етанол → хлоретан → бутан → бутен → бутанол  → бутановий естер оцтової кислоти
4.     Розв’язати задачу.
  Масова частка крохмалю у картоплі складає 20%. Яку масу глюкози можна добути з картоплі масою 1620 кг, якщо вихід продукту дорівнює 75%.
VІ Домашнє завдання
1.     Опрацювати параграф 30, ст. 210-213.
2.     Розв’язати задачу 264 ст. 217    
VІІ Підсумок уроку




Комментариев нет:

Отправить комментарий