вторник, 23 декабря 2014 г.

Тема: Поширення солей у природі та їх практичне значення
Мета: розглянути поширення солей у природі та їх практичне значення; закріпити знання про склад солей та їх властивості; вдосконалити вміння складати формули середніх солей, давати їм назви; розвивати в учнів логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: поглиблення й систематизація знань.
Обладнання: комп’ютерна презентація, тестові завдання.
Міжпредметні зв’язки: біологія, географія, інформатика.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»
·        Які класи неорганічних сполук ви знаєте?
·        Дайте визначення солям.
·        Чому дорівнює валентність кислотного залишку?
·        Як утворюється назва солі?
·        Наведіть приклади солей.
2.     Гра «Знайди зайве»
А) Н3РО4 ; Nа2РО4 ; Са3(РО4)2 ; FеСІ3.
Б) Р2О5 ; СаСО3 ; СаО ; Н2О.
В) NаОН ; МgО ; АІ(ОН)3 ; Мg(ОН)2.
Г) НСІ ; NаОН ; Н2S ; Н2SО4.
3.     Гра «Хто більше?»
Скласти формули солей, назви їх.
Nа
Са
К3
СІ
NО3
SО3
(NО3)2
АІ
Fе
Ва
(SО4)3
SО4
Fе2
РО4
F2
Nа2
Cu
S
Аg
СО3
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
  Ви вивчили назви солей, вмієте складати їхні формули, знаєте фізичні та хімічні властивості. Працювали  по темі декілька уроків. Чому ж так багато уваги приділяється солям?  Чому солі важливі для людини? Де в природі зустрічаються солі? На ці питання ви отримаєте відповіді на сьогоднішньому уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.     Поширення солей у природі.
  Солі доволі поширені в природі. Вони містяться у воді, землі та в живих організмах.
  Масова частка солей в живих організмах становить 5,5 %. Вони відіграють важливу роль у процесах обміну речовин. Солі містяться в клітинному соку, крові, сльозах, поті, входять до складу різних тканин: кісткової, нервової, м’язової. Живі організми потребують постійного надходження солей. Тваринні організми одержують їх із питною водою та харчовими продуктами, а в рослини солі надходять з ґрунту разом з водою.
  Багато різних солей розчинено в морській воді. В Океанічній води міститься до 35 г NаСІ В 1 л. Солоність води в мертвому морі сягає 260 г на 1 л, тому життя там не можливе.
  У природі міститься чимало солей. Вони складають різні грунти і породи,  мінерали. Численні солі утворюють цінні руди, з яких добувають чисті метали.
2.     Застосування солей.
  Солі мають велике практичне значення. Вони широко застосовують у промисловості для одержання металів, кислот, у виробництві скла. У сільському господарстві вони служать добривами й засобами для боротьби із хворобами й шкідниками рослин. Деякі солі використовують як будівельні матеріали й ліки.
  Натрій хлорид (NаСІ) незамінний у приготуванні їжі. Крім того він є важливою сировиною в хімічній промисловості для добування хлору, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду та соди. В природі він перебуває у вигляді мінералу галіту, а також у великій кількості міститься у воді морів, океанів та солених озер.
  Натрій карбонат (Nа2СО3) більше відомий як сода, у природі зустрічається у вигляді кристалогідрату. Використовується у виробництві скла, мила, паперу, у побуті як миючий засіб.
  Калій карбонат (К2СО3 поташ)  використовується у виробництві мила, скла, як калійне добриво.
   Калій перманганат (КМnО4), у побуті відомий як марганцівка, є цінною речовиною, що використовується як дезінфекційний засіб  та для промивання шлунка при отруєннях. Калій перманганат є цінним реактивом в лабораторній практиці.
  Широке застосування мають солі нітратної кислоти - нітрати (в промисловості їх також називають селітрами ). Нітрати Калію, Натрію та Кальцію входять до складу пороху та інших піротехнічних сумішей, використовується для добування кисню в лабораторії. В сільському господарстві широко використовуються нітратні добрива.
  Дуже поширеними солями у природі є солі Кальцію. Вони трапляються у вигляді багатьох порід і мінералів. Кальцій сульфат у вигляді кристалогідрату з двома молекулами води – це мінерал гіпс. Обпалений гіпс використовують у будівництві для приготування різних сумішей та у медицині для фіксації переламаних кінцівок. Кальцій карбонат  складає вапняк, крейду, а також мінерали кальцит та мармур. Крім того, кальцій карбонат складає оболонку яєць (шкаралупу ), мушлі багатьох молюсків тощо. Вапняк використовують у будівництві для зведення будинків. Прожарюванням вапняку добувають вапно. Крейдою пишуть на твердих поверхнях , використовують для побілки стін, додають у зубну пасту.
V. Узагальнення та систематизація знань
Тестові завдання
1.     До солей належить:
а) NаОН; 
б) РbО;
в) КNО3;
г) НСІ.
2.     Карбонати в природі зустрічаються у вигляді:
а) піриту;
б) вапняку;
в) селітри;
г) крейди.
3.     В їжу використовують:
а) NаСІ;
б) РbS;
в) CuSО4;
г) NаНСО3.
4. Вкажіть формулу крейди:
а) СаSО4 Х 2О;
б) СаСО3;
в) FеS2;
г) Nа2SО4 х 10 Н2О.
5. Мінерал карналіт має хімічну формулу:
а) ВаSО3;
б) КСІ;
в) Fе2(SО4)3;
г) КСІ Х МgСІ2 Х 6 Н2О.
6. Установіть відповідність між сіллю та її використанням:
а) СаСО3;                                     1. у харчовій промисловості;
б) КМnО4;                                    2. у виробництві скла і мила;
в) NаСІ;                                        3. у будівництві;
г) К2СО3.                                      4.  у медицині.
2. Напишіть рівняння реакцій:
а) взаємодія двох солей;
б) взаємодія лугів із солями;
в) взаємодія металів із солями;
г) взаємодія металів і неметалів.
VI. Домашнє завдання
·        Опрацювати відповідний параграф у підручнику.
·        Творче завдання:
Створити рекламний малюнок для однієї солі, що має широке застосування.                 
VIІ. Підбиття підсумків уроку.




         

Комментариев нет:

Отправить комментарий